Onderwijs
Wij zien de school als een kindvriendelijke opleiding, waarin aandacht wordt besteed aan creatieve, motorische, sociale en cognitieve vakken. Jaarlijks vinden er op school allerlei activiteiten plaats zoals: feesten, bezoeken aan de kinderboerderij, de bibliotheek, een sportdag, een schoolreis, het Hattemkamp groep 7, bezoeken in het kader van loopbaanontwikkeling, musical en afscheidsdag groep 8, Kinderboekenweek of een projectweek.
Wij vinden het belangrijk, dat kinderen in verschillende situaties passend gedrag kunnen vertonen. Het ontwikkelen van inzicht in sociale situaties en relaties is daarbij van groot belang. We streven ernaar de kinderen sociaal vaardig genoeg te maken om te kunnen samenwerken en spelen. Leerlingen moeten weerbaar zijn, voor zichzelf op kunnen komen, achter hun keuzes kunnen blijven staan en grenzen aan kunnen geven, zonder het belang van anderen uit het oog te verliezen.
We willen ze communicatief vaardig genoeg maken om gedachten en meningen onder woorden te brengen en naar anderen te luisteren. Ook willen we onze leerlingen verantwoordelijkheid bijbrengen voor anderen, de omringende leefwereld en voor eigen keuzes die ze in situaties maken.
We richten het onderwijs op een dusdanige manier in, dat elk kind presteert, wat voor hem/ haar mogelijk en haalbaar is. Onze school heeft een leerstofjaarklassen- systeem. Dit betekent dat alle kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar zitten. De lesstof wordt bij de hoofdvakken in drie niveaus aangeboden: voor kinderen die extra hulp nodig hebben, voor kinderen die op het niveau van de groep werken en voor hen die extra uitdaging aan kunnen.
Het onderwijs op onze school is bestemd voor kinderen vanaf 4 jaar. Wij hebben tevens een eigen Peuteropvang in ons gebouw. Peuteropvang Margriet is voor 2- tot 4-jarigen en maakt deel uit van onze school.
Op onze school wordt specifiek gekeken naar de leeropbrengsten. We zijn ons er van bewust dat het niet alleen gaat om de ontwikkeling die uw kind doormaakt, maar ook om zijn of haar resultaten. Om specifiek naar de opbrengsten van ons onderwijs te kunnen kijken maken we gebruik van de volgende zaken:
-
Alle leerkrachten maken gebruik van het EDI model;
-
De Cito-toetsuitslagen worden met heel het team bekeken en geanalyseerd. Dit gebeurt op schoolniveau maar ook op groepsniveau. Op basis hiervan worden er verbeterplannen gemaakt en groepsplannen geformuleerd;
-
Op het lesrooster zijn de uren die besteed moeten worden aan Taal, Rekenen en Begrijpend Lezen, uitgebreid tot 18 uur;
-
We gebruiken de methode ‘Groove me’ voor Engels voor de groepen 1 t/m 8;
-
Wij hebben een (bovenschoolse) Plusklas.